Situaci využil vedoucí Ústavu matematiky LDF Robert Mařík při výuce Aplikované matematiky. Součástí výuky předmětu jsou i diferenciální rovnice, což je právě ten nejdůležitější nástroj při modelování průběhu epidemií. „Hned první týden jsem zadal studentům studium SIR modelu epidemie. Zkušenost totiž říká, že když si člověk ověří alespoň modelově, jak se parametry modelu projeví na křivkách zobrazujících průběh epidemie, je hlouběji přesvědčen o důležitosti příslušných opatření a disciplinovaněji je dodržuje. Potěšilo mne proto, že po pár dnech začali studenti v médiích vídat tytéž křivky, které jsme dostali z našeho modelu,“ popisuje výuku Robert Mařík z Ústavu matematiky LDF.
Také se v té době přestalo v médiích mluvit o tom, že se koronavirem postupně nakazí všichni, ale objevily se serióznější odhady rozsahu epidemie. Přesně tak to vycházelo z modelu i Maříkovým studentům. „Snažím se studentům ukazovat aplikační možnosti matematiky tak, aby v ní viděli soubor užitečných nástrojů, a ne směs krkolomných názvů,“ doplňuje Mařík, který šel pro potřeby výuky ještě dál! Naučil se streamovat na twitch.tv. „Po dobu dálkové výuky zde budu konkurovat hráčům, speedcuberům a dalším obyvatelům tohoto serveru se svým streamem o matematice,“ říká matematik.
Podle některých pedagogů je současný typ výuky lepší než klasická přednáška a cvičení. „Mohou si danou problematiku opakovaně pustit, zastavit a promyslet,“ popisuje své zkušenosti Simona Fišnarová vyučující Inženýrskou matematiku pro lesníky. „Děláme krokované příklady s komentářem a videa s vysvětlením, které chceme později dávat studentům i během normální výuky. Když to slyší přímo na výuce, je to nové a je toho hodně, a tak si všechno nezapamatují. Budou si to pak moct snadno připomenout,“ doplňuje kolegyni Marie Koktavá.
Videa používá i Petra Oppeltová z Agronomické fakulty, konkrétně pomocí nich vysvětluje příklady do hydrauliky, posílá je studentům a oni pak dávají příklady vypočítané do odevzdávárny. „Mám prváky, co moc nekomunikují, jedna slečna napsala, že videa jim vyhovují víc než online výuka, že si to můžou pustit vícekrát a v době, kdy chtějí,“ popisuje svoje zkušenosti Oppeltová.
Další formou výuky jsou týmové aplikace. Přes jednu z nich učí Tomáš Mašíček cvičení v předmětech Terénní úpravy, Počítačové projektování a Základy GIS. „Pomocí sdílené plochy mohu studentům ukazovat postupy řešení zadaných úloh a vysvětlovat podstatu fungování programů AutoCAD a ArcGIS Desktop stejně jako při kontaktní výuce. Studenti mají možnost se okamžitě dotazovat, pokud něčemu nerozumí nebo chtějí něco zopakovat. Současně studentům vkládám výukový materiál na SharePoint. Studenti výsledky své práce a projekty odevzdávají na uis do odevzdávárny. Myslím, že se tato forma výuky minimálně ve výše zmíněných předmětech osvědčila a studentům, vzhledem k tomu, že vidí postupy naživo a mají možnost veškeré nejasnosti okamžitě komunikovat, snad také vyhovuje,“ uvedl Mašíček.
Tuto formu hovorů si pochvaluje i studentka prvního ročníku oboru Pozemkové úpravy a ochrana půdy Vendula Hrabinová. „Z dostupných možností, je to za mě ta nejlepší volba. Cokoliv co nevíme, se můžeme snadno zeptat. Vyhovuje mi, když nám můžete ukázat svou obrazovku, kde projekt vidíme. U výuky se plně soustředím, a nemůžu si dovolit při hovoru odejít, což například jen u nahraných videí či prezentaci můžu, a pak se na to tolik nekoncentruji. Výuka touto formou mi zkrátka vyhovuje,“ uvedla Hrabinová.
Videa Roberta Maříka: https://www.youtube.com/channel/UC7Akw1M9mAU2SMbRb4HPlDQ
Kontakt pro bližší informace: doc. Mgr. Robert Mařík, Ph.D., mail: robert.marik@mendelu.cz; tel.: 727 823 065
Více aktualit
-
Letos si připomínáme 40 let od založení Zahradnické fakulty MENDELU v Lednici. K tomuto významnému jubileu jsme ve spolupráci s Národním zemědělským muzeem připravili výstavu, která návštěvníkům přibližuje příběh fakulty, její proměnu i odkaz,…30. 6. 2025
-
Letní škola ZF MENDELU: Udržitelné zahradnictví v praxi
Ve dnech 16.–20. června 2025 hostila Zahradnická fakulta MENDELU mezinárodní letní školu Erasmus+ BIP s názvem „Udržitelné zahradnictví 21. století: od teorie k praxi“. Program spojil online i prezenční výuku a přivítal studenty z několika…25. 6. 2025 -
MENDELU otevírá zrekonstruovanou budovu Ústavu chemie a biochemie
Po přibližně dvou letech otevírá Mendelova univerzita v Brně opět budovu D, která prošla kompletní rekonstrukcí. Budova, ve které sídlí Ústav chemie a biochemie, nově nese jméno Pavilon profesora Adama, podle zesnulého Vojtěcha Adama, který ústav…24. 6. 2025 -
Mendelova univerzita v Brně povede mezinárodní projekt na podporu inovací v…
Mendelova univerzita v Brně získala prestižní grant od Evropského inovačního a technologického institutu (EIT) a povede mezinárodní projekt InnovPrecMed zaměřený na podporu rozvoje inovací v oblasti precizní medicíny. Projekt propojí univerzity,…18. 6. 2025 -
Výstava DemoGreen
Ve dnech 11.–12. června 2025 proběhl v areálu sportovního letiště Vyškov již 8. ročník mezinárodní výstavy DEMOGREEN, zaměřené na technologie a mechanizaci pro údržbu okrasné zeleně, komunálních ploch a lesních porostů. Akce se zúčastnilo více než…16. 6. 2025 -
Úspěch Zahradnické fakulty v Nitře: Čtyři ocenění při oslavách 30. výročí FZKI…
Při příležitosti oslav 30. výročí vzniku Fakulty zahradnictva a krajinného inžinierstva Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre, které se konaly ve dnech 9. června 2025, obdrželi čtyři zástupci Zahradnické fakulty Mendelovy univerzity v…12. 6. 2025 -
Víkend otevřených zahrad na Zahradnické fakultě MENDELU přilákal stovky…
Zahradnická fakulta Mendelovy univerzity v Lednici o víkendu 7. – 8. června 2025 otevřela své zahrady veřejnosti v rámci tradičního Víkendu otevřených zahrad. Akce proběhla ve velmi příjemné atmosféře a přilákala stovky návštěvníků z blízkého i…11. 6. 2025 -
Zveme vás na 6. ročník Mezinárodní multidisciplinární konference pro mladé…
Fakulta tropického zemědělství ČZU v Praze pořádá již 6. ročník Mezinárodní multidisciplinární konference pro mladé výzkumníky (MCYR). Tato událost nabízí prostor pro prezentaci výzkumu, sdílení nápadů a navazování mezioborové spolupráce mezi…9. 6. 2025 -
Mezinárodní vědecký tým se zaměřil na dopady středomořských cyklonů
Středomořská pánev je často vystavena silným povětrnostním jevům způsobeným středomořskými cyklony (tzv. medcyklony). Tyto meteorologické jevy, které jsou svou intenzitou a dopadem někdy srovnatelné s hurikány, ovlivňují počasí v regionu a jsou…6. 6. 2025 -
Součástí mise českého astronauta budou i experimenty z Agronomické fakulty
Celkem tři výzkumné experimenty, které budou součástí mise českého kosmonauta Aleše Svobody, se uskuteční ve spolupráci s Ústavem chemie a biochemie Agronomické fakulty MENDELU. Jeden z výzkumů bude zaměřený na monitorování stresové zátěže…5. 6. 2025